28 July 2006

 

Strilefse og havreskjorte


Da var ferien over for denne gang. Heldigvis har jeg noen uker på lur så vi kan drukket ut Athar, og se han bli godt gift og sånn. Og forhåpentligvis blir det tid til en liten tur til Elland Road i løpet av høsten også.

Ferie, ja. Det frekke, mørket bildet tok jeg fra stuevinduet på hytta en kveld. Og flere frekke feriebilder følger!

I teorien skulle du kunne et større bilde ved å klikke på det, men den forstørrelsen var ikke mye å skryte av. Kankskje jeg skulle unngått den forminskingen på forhånd? Nåja! Jeg har brent mye bål i ferien, i hvert fall. Og en klunk whisky eller to er det også blitt tid til mellom gloroting og vedhenting. Sakte men sikkert har også en framtidig dass begynt å ta form. Om en to års tid skal dere se jeg både kan drite og dusje innomhus på hytta. For som en eller annen sa: "Byfolk e rare. Dæm ska et ute, og skit inne!"


Leeds var jo også i år i landet for å lade opp til neste sesong. De spilte mot Sparta Sarpsborg på Østlandet. Hva var vitsen med det når jeg var på Vestlandet? Nuvel, de spilte også mot Sandnes Ulf, og den kampen fikk jeg med meg. Og på bussholdeplassen i Aksdal traff jeg en suspekt gjeng som også skulle på kamp. Espen og Njål Vidar traff jeg jo også i fjor, men Einar (som holder med feil lag. Nesten så feil som det kan blitt. Men bare nesten.) var et overaskende og hyggelig innslag i Stavangerfaunaen. Her styrker vi oss på B-vitaminer før den store kampen.

Skjønt stor og stor. Vi vant i hvert fall 2-1 etter mål av en formuende Herr Bakke, og Robbie Blake. Huzza! Kneipa ved bussstasjonen i Stavanger forbigås i stillhet, da klientellet der var mer slitent enn Bjørn Dæhlie etter ei OL-5mil.

Til slutt vil jeg be den hortikultur- og florainteresser leser (Hei Karina!) om hjelp med et tre. Hva ER dette?

Labels: , ,


Comments:
Den hortikultur- og florainteresserte lesers far kan opplyse, at det er feil!
Bildet viser ikke et utpreget hagetre, men et helt vanlig varmekjært tre.
Det er litt usikkert, hvilken av de to i Norge vanlig forekommende variantene, dette bildet viser, men sannsynligvis den største. Dette på grunn av antallet av frø, som vises på bildene.
Den godeste Leif Olav burde vite, hvilket tre dette er ettersom han som gjest og forlover ved sin venns bryllup i Villmarkshuset på Konnerud, hadde anledning til å betrakte æresportalen, som brudens foreldre (med hjelp fra brudens danskeslekninge) hadde reist og pyntet blant annet med tallrike, hjerteformede blader fra denne tresorten.
Treet er ganske sikkert en lind, og nesten like sikkert en storbladet lind. Men er denne fotografert i villvoksende tilstand i Sørtrøndelag?
Diagnosen stilles ganske enkelt på grunnlag av den helt spesielle frøstanden, og det er da også relativt vanskelig å se så mye på bladene, ettersom de er ganske angrepet av gallhveps.
Til trøst kan kanskje nevnes, at det kun er 25 år siden undertegnede selvlurte fælt på hvilket tre som hadde slike frø som vokste ut fra et langt spisst blad som var ganske anderledes enn de øvrige bladene på treet. Det var forøvrig i Lahti i Finland, og i stedet for å ta digitale bilder og sende til diverse bekjente, ble det plukket et blad og det ble fraktet hjem i bagasjen og bestemt ved hjelp av en flora etter hjemkomsten.
Nåtidens ungdommer kommer for lett til sine resultater, men det er dog et håp forute.

Vennligst
Ivan
 
Bildet er tatt på hytta vår i Slåttevik (Nord-Rogaland). Hvorvidt den er viltvoksende, eller plantet er vanskelig å si. Min fars onkel var en fanatisk treplanter i barn- og ungdommen, så det er godt mulig han har plantet den.

Min far blir nok fornøyd med å høre at han har rett, og at naboens trefellere tok feil :-D
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?